onsdag den 16. maj 2012

Få en god begyndelse på dine musiktimer!!

At timerne begynder godt er vigtigt. Det giver fokus. Og du kan nå at skabe kontakt til børnene inden bølgerne går højt og de kommer af med al den skønne energi, de har sparet op siden sidste musiktime.
Jeg har haft held med at lave et ritual med mine musikklasser fra indskolingen. Alle musiktimer begynder med to-tre minutters musiklytning. Når børnene kommer ind i lokalet, finder de en plads på gulvet, hvor de kan koncentrere sig og ved, at de ikke vil tale med sidemanden. De lægger sig på gulvet og venter på, at jeg skal sætte aktiviteten i gang. Jeg tæller ned fra 4 og når jeg når til 0 skal alle børnene have lukket øjnene og musikken begynder.

Jeg bruger typisk meget rolig musik, fordi formålet med aktiviteten netop er at børnene skal slappe af med en behagelig musikalsk oplevelse.

Her får du 2 bud på værker som er effektive og samtidig er stor kunst:


Lyt til Mozarts klarinetkoncet. Den får virkelig børnene til at falde til ro.




Arvo Pärts Spiegel im spiegel er så fuld af smukke toner og indre ro.    




Jeg håber, at I får glæde af aktiviteten. Prøv det. Man bliver helt afhængig af at lige få en puster fra gårdvagter, højrøstede matematiktimer og alt det man skal nå, når man har fri. Og så nyder børnene det!!


God fornøjelse

Bjarne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar