tirsdag den 12. november 2013

Gode grunde til mere hiphop i skolen

4. Det skaber grobund for integration

Der er flere sociologiske studier der påviser positve effekter ved hiphopkulturen, særligt for de tosprogede og de utilpassede. Sociologerne Sune Qvotrup og Kirsten Hviid konkluderer i artiklen Perkerrap, ghettostøj og socialt arbejde om hiphopmusikken:
  • At den kan formidle kontakten til grupper, som ellers virker utilnærmelige, men behøver hjælp og omsorg.
  • At den hjælper de unge til at prioritere deres tid, så de får travl med at øve rim og flow frem for at lave ballade.
  • At musikken bidrager til succesoplevelser og dermed øget selvværd.
  • At tekstforfatningen får de unge til at reflektere over deres tilværelse med alt, det måtte indebære af forskelsbehandling, etnicitet, fremtid og fejltagelser. 
Et godt eksempel er gruppen Flækkers Crew som huserede på Nørrebro i København. De har været med i projektet Bazar Music. Flækkers Crew har gode erfaringer med at skrive sig gennem deres oplevelser som unge i en kultur, hvor de ikke altid føler sig hjemme. De kan fortælle deres historie på dansk. Engagere sig i at lave musik, lege med sproget og være sammen om noget med vennerne. Det handler ikke kun om at blive klogere, men om at have et modtræk til kriminalitet og modløshed. Musikken bliver måske aldrig deres levevej. Men for en tid bliver det deres mulighed for at fortælle om den vej deres liv går og hvor de vil hen. Se filmen om Flækkers Crew på linket her nedenunder. (brug uni-login)


      
Historien om livet på Nørrebro bliver fortalt gennem et beat og en mikrofon








2 kommentarer:

  1. På DIM i Roskilde har vi arbejdet med at få drengene med, og jeg vil sige at det har faktisk også haft stor betydning for at pigerne hos os synes det er fedt at have musik. Så Bjarne's pointe virker dobbelt op. Musik rykker rigtig meget, når den energi der ligger i f.eks. hip-hop får en plads i musikrummet. Nu skal vi spille to af Bjarnes julesange her op til jul i Absalons 4. klasses kor, men vi skal også have den traditionsrige Jul' Det' Cool med indlagte juletræs-sange. Her kommer drengene i små grupper, der skal lære et vers udenad hjemmefra. I mellemstykkerne synger vi Bjældeklang eller På loftet sidder nissen og imens gør den nye gruppe sig klar nedenfor på scenen hvor mikrofonerne står.

    SvarSlet
  2. Tak for den gode kommentar. Dejligt med de nye ideer du kommer med til organisering med de gamle klassikere. Det er sgu fedt at have musik når musikken både rykker hos drenge og piger. Jeg synes, det er fantastisk vigtigt at vi musikfolk hele tiden sørger for at formidle det gamle guld og følge med alt det spændende der rør sig i de nyere musikgenrer og udtryksformer. Jeg er sikker på at det giver pote at når man gør plads til det nye, så gør børnene også plads til det gamle. For det mærker jeg hver dag. Så lad os lytte til det der møder vores ører gennem børnene og formidle alle mesterværker som komponister og musikere har lavet gennem hundredevis af år.

    SvarSlet