søndag den 21. august 2016

Improvisation med børn

Jeg møder løbende spørgsmål fra musiklærere om, hvordan man skal arbejde forskellige udfordrende områder af faget. Efter jeg sad med i Arbejdsgruppen for Forenklede Fælles Mål i musik som lærerrepræsentant føler jeg et ansvar for at give inspiration videre. I dette indlæg kommer det til at handle om improvisation. I målene for 3.-4. klasse står:



Grundlæggende kan improvisation i klassen tænkes på følgende måder:

For
Individuelt. Betyder at alle improvisere hver for sig uden at forholde sig til det fælles udtryk i musikken. Kan evt organiseres ved at børnene improvisere til track på mobil eller iPad og finde sit ”eget rum” i eller uden for musiklokalet og selvfølgelig hjemme.  
     Solo. En enkelt elev får plads til at spille en improviseret solo, mens musikken kører. Kan virke godt at give hver elev to takter hver i fx Nu vågner savannen 
     Gruppe. En gruppe børn improviserer på samme tid. De spiller ikke det samme men forholder sig til deres fælles udtryk. 
    Masse-impro/Alle improviserer på samme tid. Formen kan minde lidt om sidste aften på Roskildefestivalen, hvor alle hamrer løs på alting. Jeg har rigtig gode erfaringer med denne form i den lange mellemspil efter 3. Vers i Nu vågner savnannen. Det giver en intens savanne-vibe. 
Denne improvisationsform er også rigtig god som forstadie til arrangement. Mange i klassen kommer frem til ideer, som I kan sætte i system og bruge til at skabe jeres eget arrangement af sangen.


I resten af dette indlæg kan I finde ideer til hvordan I kan arbejde med improvisation i praksis med børnene. Aktiviteterne er lavet til sangene fra min udgivelse Bjarnes bedste. Alle sangene bl.a Nu vågner savannen kan du finde her gratis med og uden sang Tryk her og hør og brug alle sangene.
Det er meningen, at I bruger instrumentalversionerne når børnene skal improviserer. Det betyder, at I kan være frie og støtte børnene. I kan forlade klaveret og lede musikken ude på gulvet. Der kan virkelig ske underværker når man arbejde tæt på børnene. Her kommer aktiviteterne som jeg lader tage udgangspunkt med mine egne erfaringer med klasseundervisning.

Nu vågner savannen
Arbejd med trommeimprovisation.
I kan spille på baljer, congas, bongos, cajon, div. perc,  kassen til xylofoner. I kan spille over hele sing-back-tracket og lade børnene finde frem til forskellige rytmer. Mest af alt har jeg lavet improvisation i det lange mellemspil efter 3 vers. Det virker rigtig godt og de får faktisk ideer foræret af de perc-roller, der er i musikken allerede. Jeg har også lavet ”melodisk improvisation” hvor børnene bare har spillet tonerne Eb og Bb som de også bruger i mellemspillet. Noget som de har været meget glade for var ”Rollespilsimpro”,  hvor de trak et dyr som deres improvisation skulle udtrykke. Det betød, at der kom meget mere fortælling i deres spil og frem for alt en god opbygning i imrpovisationen.

Så’n er det
Hele sangen kører i de samme akkorder over den samme to takters periode. Børnene har været glade for både at improvisere på keys og stavspil. De virker godt at lade dem finde funky sololyde på keyboars. Det giver dem motivation til give den gas og lære mere. Det er oplagt at spille Gmol-pentaton ( G, Bb, C, D og F) Men tonen A kan også være ret funky. Jeg har haft held med følgende.
1. masse-impro i de første gennemspilninger. Det giver dem føling med skalaen. 
2. gruppe-impro. Jeg har delt klassen i 4 grupper og har ladet dem have et vers hver. 
3. chase. Jeg had ladet to grupper lave chase mod hinanden. Først improviserer gruppe 1 2 takter og gruppe 2 svarer med 2 takter osv 

Go’morgen giraffer
I Go’morgen giraffer er det oplagt at lave impro i stykket, hvor der er klarinetsolo efter 3 vers. Børnene spiller bare henover. Jeg har udfordret dem på forskellige måder. Først improviserer de kun over tonerne C og G, niveau 2 er C,D og G, niveau 3 er C, D, E og G. 
Hvis i vil sætte improvisation i fokus sammen med sang kan I lade børnene improvisere i intro, mellemspil og outro og lade dem synge alle versene 

Go’morgen blues
Sangen er rigtig god at improvisere over, da den bortset fra et kort C stykke hele tiden går i de samme akkorder. Sangen er i A-mol og passer derfor perfekt til stavspil. Ingen fortegn. Det er  fedt at sangen er langsom, for så kan de bevare overblikket. Der er et stavspilsostinat i sangen. Det har virket rigtig godt at lære dem det først. De har 4 forskellige rytmiske figurer. Dem har de kunne bruge som grundlag og gøre deres spil og improvisation mere rytmisk kompliceret når de havde overskud til det. Jeg har ladet dem bruge A-mol pentaton som skala. A,C,D,E,G. Men det lyder også ret fedt med H mange steder. Så bliver det jazz. Det virker godt at lade dem improviser i versene og synge i omkvæd. Så får de lidt pauser i deres improvisation og det styrker deres fokus på aktiviteten

Julestjernen er på vej
Selvom teksten handler om jul er den megafunky. Tænk ikke på det og lav improvisation og udgaven uden sang. Den er en del af min juleudgivelse Gaveregn og engle. Patrick Dorgan synger denne sang. Det motivere børnene til at lære at spille til.  Jeg har ladet børnene spille improvisation over tonerne F,A og C. Jeg har løbende udbygget med først tonen G. Derefter endnu en tone ( D) og til sidst Bb. Det vigtige udover lysten til at spille og improvisere at børnene også lytter til det de spiller. Nogle af børnene kunne bedst lide og overskue få toner og  holdt sig til F, A og C. Andre prøvede kræfter med den ”store pakke” F,G,A,Bb,C og D.




Håber at I kan bruge det
Husk endelig at skrive til mig hvis I har brug for mere udførlige opgaver eller ideer. I må også meget gerne skrive ønsker til emner på min blog her på Bjarne List Nissens Blog på Facebook eller i en mail. Så tænker jeg det ind i de nye indlæg jeg laver hver uge. 

De bedste improvisationshilsener
Bjarne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar