torsdag den 8. november 2012

Det spøger med blind passager i Det Vilde Vesten!!

Nu er den gal igen. Denne gang er det hele 4 sange der hænger sammen. Hvem var det der begyndte legen ?? Vi tager udgangspunkt i den allestedsnærværende drengedrøm om at være cowboy i Det Vilde Vesten. Titelnummeret fra filmen Wild Wild West (1999) er ingen undtagelse. I klippet nedenunder ser du Will Smith også kendt som Fresh Prince styre begivenhederne. En lang video med masser af knald på.


Will Smith: Wild Wild West (1999) 


Men hov er det ikke som om, at vi har hørt den basgang og det groove masser af gange. Jo, det er Stevie Wonder nummeret I wish fra pladen songs i the key of life. En helt fanatstisk sang!! Den kan du høre her.



Hør her hvordan stevie skruede hele nummeret sammen i studiet. Du møder ham både på tangenter, trommer og hører ham fortælle. 

 Stevie Wonder: I Wish ( 1976)


Prøv at gå tilbage og se godt efter i videoen til Wild Wild West ved 3:32. Det er jo Stevie Wonder der sidder ved flygelet. En flot gestus !! Mon de har spurgt ham om lovførst ??

Men det er jo faktisk ikke det eneste, som er blevet lånt i denne sang. En del af omkvædet kommer fra omkvædet i Kool Moe Dees sang Wild Wild West. Prøv at lytte til den og bagefter til Wills udgave.  


 Kool Moe Dee: Wild Wild West (1988)

Til sidst synes jeg, at du skal gå tilbage til Will Smith og lytte sælig godt efter ved 1:21. Frasen "Who are you gonna call" er jo lånt fra sangen Ghostbusters af Ray Parker Jr. Prøv at lytte godt efter i videoen nedenunder ved 0:34.


   
Ray Parker Jr.: Ghostbusters (1984)

Det er en rigtig sjov aktivitet for børnene. De bliver introduceret for 4 klassikere og får kendskab til begrebet intertekstualitet.  Du kender jo selvfølgelig al musikken. Men det gør de ikke. Derfor er det noget af en fantastisk øjenåbner, som viser at musikere og komponister låner og inspirerer hinanden. Her er det gjort med overbevisning og tydelighed. Børnene synes det er sjovt at gå på opdagelse i musikken !!
  

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar