søndag den 30. august 2015

Ka' vi ikke bare spille ?
- Hvorfor skal vi have musik i skolen ? 

Med de nye Fælles Mål er der kommet mere fokus på, hvad børnene skal lære i fagene. Det gælder også musik. Nogle mener at den individuelle vinkel fjernes det som det virkelig handler om. Nemlig fællesskabet. Andre synes, at det er  godt for musikfagets status. Det er ikke er underholdning, men undervisning hvor børnene lærer meget mere end at synge, lege og hygge sig sammen når musikken spiller. Hvad synes du ? 

Personligt er jeg glad for at mange flere er begyndt at synes noget om, hvad musikfaget skal kunne. Jeg synes, at der i for lang tid mest har været debat om hvor dårlige musikkompetencer lærerne har idag. Hvis vi skal lave det store ryk, tror jeg at det er vigtigt at se på selve indholdet. For hvad er det for et produkt der skal komme ud af besværet ? Hvad skal de kunne ? Hvordan skal de lære det ? 

Jeg har fundet en videofilm på Youtube, som sætte mange tanker i gang hos mig. Jeg ville finde ud af hvor gamle børnene skulle være for at kunne klare sig på et instrument. Jeg faldt over denne film med Tommy på 6 år der spiller 


Tommy spiller Bach præludium BWV 927

Det klarer han meget flot ikke. Det er vist som om der ikke er musiktimer nok hvis vi skal nå hans niveau som 6 årig når børnene forlader skolen. Idag har vi jo et bredt musikfag. Børnene skal beskæftig sig med de 3 hovedområder. Musikudøvelse, Musikalsk skaben og musikforståelse. Det er sådan faget er i dag. Hvis vi tage udgangspunkt i 3.-4. klasse ser billedet sådan ud. 

Klik på billedet for stor udgave

musikudøvelse skal børnene opnå færdigheder og viden om
  • sangrepertoire
  • sangteknik
  • fællesdans
  • spil  

musikalsk skaben skal børnene opnå færdigheder og viden om 
  • Lydformning
  • Komposition
  • Improvisation 
  • Bevægelse 

musikforståelse skal børnene opnå færdigheder og viden om 
  • Musikoplevelse
  • Instrumentkenskab
  • Analyse 
  • Musikhistorie

Faget favner bredt og det kræver at man er rustet til opgaven som lærer. Jeg har flere gange mødt lærere der med sved på panden siger: Kan vi ikke bare spille ? 

Jeg kan lige så godt indrømme at jeg er meget glad for at fagets indhold er så bredt. For der er mange formål med undervisningen som i samspil giver en god musikalsk dannelse for børnene i skolen. Her nævnes bare 3. Du er velkommen til at fortælle mig nogle af dem jeg har glemt. 

  • Fællessangsdelen er en vigtig led i børnenes kulturelle dannelse. Med mange typer af sange formidles vores kultur. Både som den er idag og som den var engang. 
  • I musikfaget kan mange af børnene møde musik og få musikalske oplevelser, som de ellers ikke ville blive præsenteret for.  
  • I musikfaget kan børnene lære at skabe deres egne musikalske udtryk og på den måde få erfaringer med tilgange til verden som kan styrke deres identitetsdannelse. Samtidig kan den skabende og eksperimenterende tilgang styrke deres evner til at arbejde innovativt. Jeg er fortaler for at børnene både prøver at skrive hiphop og moderne klassisk kompositionsmusik. 
Som du har kunnet læse udfordrer fagets mål idag dem, der har det snævre blik og som gerne vil have et mere skarpt sigte med musikfaget. Det er tydeligt, at man ikke kan komme rundt om hele faget ved kun at fokusere på:  

  • Rocksammespil 
  • At synge sange fra den danske sangskat 
  • At børnene skal skrive sine egne sange om at være barn
  • At lytte til klassisk musik og høre om alle de store komponister 
Jeg vil blive utrolig glad, hvis du vil komme med dit bud på: Hvorfor vi skal have musik i skolen? Du kan evt svare på: Hvad er formålet ? Hvad skal de lære ? Skriv gerne en kommentar her på siden.

Håber at høre fra dig  
Bjarne 




   


Ingen kommentarer:

Send en kommentar