mandag den 19. maj 2014

Bach skrev musik for mange instrumenter 

En vigtig del af arbejdet med musikforståelse tager sit udspring i musiklytning. Efter min mening er det et af faget kerneområder i folkeskolen. Vi skal jo ikke uddanne musikere, men sørge for en gedigen faglig indføring i musikken og alle de muligheder man kan opleve når man udøver og møder musik. VI SKAL ÅBNE DERES ØRE FOR MUSIK!!!     

Nogen gange tager man det som en selvfølge at børn kender alle klassiske instrumenter. Men sådan er det jo langt fra. Det synes det er utroligt spændende at se alle instrumenterne i et orkester. Men hvordan lyder de egentlig hver for sig. Ved at høre soloværker møder børnene lyden af det rene instrument. De gør at de senere kan genkende det i orkesteret når de hører det. Hvis ikke de kender instrumenterne hver for sig bliver orkesteret en grød af lyd, som de kan svælge i, men ikke splitte op i enkelt dele. 

Bach har skrevet flotte værker for mange forskellige instrumenter og ved at spille disse 5 værker for børnene vil de få et billede af instrumenternes forskellighed. De er hver især mesterværker. Jeg har valgt nogle af mine egne favoritter ud. Hvert værk får et par ord med på vejen. 

Bach skrev 6 cellosuiter. 1. satsen fra Suite no. 1 i G-dur er måske den mest kendte. Her bliver den spillet af den fantastiske cellist Mstislav Rostropovich. Han er meget koncentreret i videoen. Det interesserer børnene, som både bliver fanget af det som musikere spiller og det som de udtrykker med deres personlighed.  

Rostropovich spiller Bachs cello suite no. 1 i G-dur


Til forskel fra celloen kender næsten alle børn violinen. Få dem til at se at violinen bare er en lille "udgave" af celloen. De har begge 4 strenge. Men lyder helt forskelligt. Hvor celloen er rund og fyldig i klangen er violinen mere skarp, spændstig og direkte. Her skal vi høre den fabelagtige violinist Hillary Hahn spiller Bachs Partita no. 2. Her i en udgave hvor man ikke ser hende spille. De giver mulighed for at børnene holder fokus på hendes musikalske udtryk. Det kan være nemmere at five sig hen til musikken når man ikke skal kigge på kunstneren, men får lov til at danne sig sine egne smukke billeder. 

Hillary Hahn spiller Bachs Partita no. 2 


Orgelet var et af de vigtigste instrumenter på Bachs tid. Det spillede en uomtvistelig rolle i koraler og i mange af de kirkelige værker. Som fx i Jesu bleibet meine freude. Mange børn kan genkende lyden af orgelet, men næsten ingen har en anelse om hvordan det fungere. Det kun faktisk være rammen om et helt undervisningsforløb. I denne lille film får vi indtryk af det mens vi hører Karl Richter spille Bachs Passacaglia & Fugue In C-mol. 
De bliver meget overraskede over at man skal spille med fødderne. Og de synes 
også det er spændende at orgelet har så mange lyde i sig. Lige fra det helt dybe
i begyndelsen. Til det fine lyse som klinger henover. Prøv at se om du kan få dem 
til at gætte, hvorfor Karls Richters "hjælper" trækker i knapperne på siden af orglet. 
Sker der noget når han gør det. 

Karl Richter spiller Bachs Passacaglia & Fugue In C-mol 

For rigtig mange børn er klaveret det første de nævner når man spørger om hvilke klassiske instumenter de kender. Men på Bachs tid fandtes klaveret jo ikke. Til gengæld fandtes det skarpt klingende harpsicord/cembalo. Her kan vi høre det i den 5. Brandenburger koncert. Børnene bliver meget overraskede over, at det ikke lyder som et flygel, når det nu ligner det så meget. De synes også det er mærkeligt, at der er byttet om på farverne på tangenterne. I denne begyndelsen af koncert hører vi fløjten introduceret. Selvom cembaloet stort set ikke findes i musiklokalerne idag, er det et interessant instrument fordi det danner grundlag for klaveret, der spiller en hel central rolle i musikundervisningen. Og så er lyden så speciel at de ikke glemmer den, når de har hørt den. Lyt engang
Karl Richter spiller cembalo i Bachs 5. Brandenburger koncert 


Selvom klaveret ikke fandtes på Bachs tid spilles Bachs musik på klaver over hele verden idag. Lige fra børn til koncertpianister nyder at spille de gamle toner på det fantastiske instrument, der først er blev til efter Bachs død. I det sidste værk skal I heller ikke snydes for klaveret. Det har været en næsten umulig opgave at vælge fem værker ud fra en så stor og mangfoldig produktion som Bach skabte. Men jeg håber at I kommer til at nyde at spille dem for børnene. 

For mig er der det sidste værk nedenunder et af dem jeg aldrig kan nok af at høre. Det er 1. cembalokoncert i D-mol spillet på klaver. Det er præcis denne udgave jeg er vild med. Glenn Gould spiller flygel og Leonard Bernstein  dirigerer. Når jeg spiller filmen og musikken for børnene bliver de fascinerede at hans fingerarbejde og jeg prøver at åbne deres øjne for hans unikke evne til at leve sig ind i musikken. Blot ved at de kigger på ham på filmen. Se hans vejrtrækning, kropsholdning og koncentration. Udgaven har det fineste udtryk hele vejen igennem lige fra det mest ekspressive til det mest følsomme.
Et Bach-mesterværk blandt mange andre. 

 
Glenn Gould spiller Bachs piano concert no 1 in d minor



God fornøjelse med musikken

Bjarne  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar