mandag den 25. februar 2013

Dansen er over os !!!

Dansen har indtaget skolen. Overalt møder jeg tegn på at børnene er med på dillen. Det første barn jeg mødte idag havde denne trøje på.  


Sweatshirt på 3. klasses dreng  

Da mine timer var forbi mødte jeg 3 piger fra 7. klasse. De sad og hyggede sig og så forskellige versioner af Harlem Shake. Og det er jo ingen hemmelighed at de sociale medier flyder med dans. Gangnam Style, Gangvagt Style, Harlem shake. Men er det et nyt fænomen, at vi musikvideoer har gør sange populære, ved hjælp af en nem og tilgængelig dans ? Nej det er set mange gange. Det er et godt trick for vi føler at vi er ovenpå og lige så seje som dem i videoerne. 
  
De næste par dage vil jeg komme med et par eksempler på danse som er til at lære hvis I har lidt tålmodighed. Vi danser hver dag for tiden i mine 3. klasser. Jeg har erfaret at de er helt vilde med at lære serier som de selv senere kan være med til at udbygge. Det gælder i høj grad både drenge og piger. Hvis I danser ofte forsvinder genertheden hurtigt. 

Vi begynder idag at med et eksempel på en danserutine som går igen i mange videoer med Jackson 5. Hvis du lærer den til børnene, har du samtidig en mulighed for at vise børene, hvordan Michael Jackson så ud og hvordan han sang, da han var en lille purk. Det er en oplevelse i sig selv. Den kommer her: 



Jackson 5 - I want you back (Motown 1969)


Vi arbejder os lige en 10 år frem og ser på endnu en video. Her er rutinen 
lige til at lære. Denne er måske mest til pigerne. Det er fra discotiden med gruppen Sister Sledge og sangen hedder He's the greatest dancer. Gad vide hvem han er ??? Måske PSY ?? Her kommer sangen og danserutinen. 


Sister Sledge - He's the greatest dancer (Cotillion 1979)  

Prøv evt at lade versene være frie til at børnene kan freestyle. Så kan I lave fællesrutiner i omkvædene. Det plejer at fungere. 

Glæd dig til imorgen. Der kommer der mere dans og en sang og video, der har et meget nært forhold til He's the greatest dancer


   På gendans 

Bjarne     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar