mandag den 18. februar 2013

Hvor dygtigt skal man være for at spille moderne kompositionsmusik !!

Lad os lige se og høre Water Walk igen :




John Cage - Water Walk genpopført af 4 musikere i 2010

Da jeg havde spillet denne video for nogle af mine elever spurgte en pige der går til klaver : Hvordan kan de vide at de spiller det rigtige ? De har jo for eksempel ikke nogen noder ligesom mig. Det var jo et godt spørgsmål !! Jeg lovede at finde ud af, om der fandtes nogen noder til værket. På Google fandt jeg en gammel lap papir.



Teksten er svær at forstå, da den er på engelsk. Men læs og oversæt for børnene, så kan I den bagefter of tjekke om de spillede rigtigt. I vil finde ud af at hele værket ikke står på siden. Derfor er I nødt se klippet flere gange og lave jeres egen notation. Når I har nedskrevet det komplette værk er det  oplagt du at tager en snak med børnene om hvilke musikalske evner, man skal have for at udføre værket Water Walk.

- Skal man have en god teknik på sit mange instrumenter ?
- Skal man være god til at læse noder ?
- Skal man have en god rytmeforståelse ?
- Skal man have en god timing ?
- Skal man have et godt genrekendskab ? 
- Skal man være en god performer ?  

Nu vil jeg give jer en stor udfordring. I skal selv opføre værket og optage det på video. Jeg lover, at lægge alle kvalificerede bud ud på denne blog. Jeg er sikker på, at børnene vil synes det er sjovt at få fingrene i alle de ting, som skal bruges. De vil byde ind og fortælle at de jo har flere af tingene hjemme. I kan overveje at droppe Camparien og skifte den ud med rød saft. ( en hypermoderne fortolkning )

Del evt værket op i mindre bider. Så kan børnene i grupper lave hver deres lille del, så de ikke skal huske hele værket. Hvis nogen er friske kan de jo opføre det hele. Øv det til det sidder lige i skabet og forevig det med en video. 

I løbet af de næste dage kommer en ide til, hvordan børnene skriver deres eget moderne værk a la Cage.


Rigtig god fornøjelse 


Bjarne 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar