søndag den 3. februar 2013

Telefonen ringer ikke mere. 

Vi lukker telefonugen med en af de største telefonsange for mig. Husk at bruge emnet til at børnene erfarer at mange forskellige sange kan handle om det samme emne. Man får gode ideer og bliver inspirerede af hinanden. I næsten alle sangene har telefonen været kærlighedens budbringer. Og man sidder næsten med våde øjne og venter på at der er nogen der ringer, ik. Emnets sidste sang hørte jeg første gang på min mormors kassettebåndoptager. Den gik rent ind i mit 7-årige drengehjerte og jeg har sidenhen fundet ud af at dansktopmusikken virkelig kan noget med børn. Det er som om de patetiske emner og det ligefremme udtryk bringer en følelsesflod, en urkraft frem i dem. Denne her er ingen undtagelse. Den kommer her med far og datter. Henning Vilén og Lille Malene:    


Henning Vilén og Lille Malene - Telefonen (Starbox 1976) 

Sangen er oprindenlig skrevet af den franske komponist Claude Francois. Ham der også skrev My Way. Ja, de har sans for klassikere i Frankrig.   

Emnet telefon kunne være meget længere, så jeg nævner lige et par sange, der ikke blev plads til i denne kavalkade. Måske kan du selv føre flere til listen 

- Payphone- Maroon 5
- Operator - Manhattan Transfer
- Ring Ring - Abba 
Telephone- Lady Gaga


Jeg lægger på om lidt og siger farvel med Keld and the Donkeys. Sangen introduceres af Henrik Kofoed fra Ørkenens Sønner. Tak for samtalen.


Keld and the Donkeys- Jeg ringer på fredag (Kavan 1970) 


På genhør 

Bjarne 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar