søndag den 14. oktober 2012

Kan du låne mig noget lækkert ?

"Hiphoppere er en nogle gemene tyveknægte som stjæler med arme og ben". Sådan hørte man mange sige, før det blev populært med mashup. Idag kan man høre det ene nummer efter det andet i radioen. Hvor gamle numre bliver brugt som grundstof i nye sange. Det bliver gjort med så stort overlæg at alle kan høre at komponisterne har lånt en bid fra et andet nummer. Det kræver dog selvfølgelig, at man kender de gamle numre :0)

Børnene synes, at det er spændende at høre, hvordan musikere kan finde på at genbruge hinandens stumper. Og så får de lov til at være musikpoliti. For de er jo nødt til at slå ørerne ud og være opmærksomme, for at kunne koble numrene sammen. 

I de næste uger vil jeg løbende komme med eksempler på numre, hvor du kan høre at der er blevet lånt.

Prøv at begynde med at spille de to eksempler jeg kommer med her. De er tydelige.

Det første kommercielle hiphopnummer Rappers Delight med gruppen Sugarhill Gang er lige efter lånebogen. Lyt godt efter:


Rappers Delight af Sugarhill Gang (1979)


Prøv nu at lytte til dette nummer. Kan du genkende basgangen?


Good times af discobandet Chic (1979)


Det er langt fra den eneste gang der er blevet samplet i historien. Et andet godt eksempel knytter sig til nummeret Under pressure med de gamle glamrockere Queen. Lyt engang:

Under pressure af Queen (1981)

Og prøv så en gang at lytte til Vanilla Ice og hans kæmpehit Ice Ice Baby


Ice Ice Baby af Vanilla Ice (1990)

De to eksempler ovenfor er også gode, fordi du har mulighed for at introducere flere sange. Det giver børnene en god forståelse for at musikerne og genrene låner fra hinanden. I kan få en god snak om rettigheder og om hvor meget det er lovligt at låne uden at få lov først. Flere gode eksempler følger de næste uger.   

tirsdag den 5. juni 2012

Beethoven går til filmen.

Jeg har tidligere præsenteret jer for opgaver, som kredser om Beethoven. Han er en fantastisk komponist. Hans storladenhed er lige noget, der taler til børn. Alle kan huske ham fra klaverbusterne. "Det er ham fra de hvide figurer med det vilde hår", som de plejer at sige.

Her har du 3 gode idéer med meget forskellige tilgange til musikken. 

1. Udvid børnenes fantasi.
Spil musikken fra Beethovens 5 symfoni for dem. Få dem til at beskive hvor musikken foregår? Hvem er til stede ? Hvordan ser stedet ud ?? Hvad er der lige sket ?? Opgaven øger deres evne til at høre og se billeder i musikken. Det udvikler i høj grad deres lyd-og klangforståelse, som de skal bruge, når de selv skal arbejder med deres egne kompositioner.



2. Arbejd med drama som musikalsk udtryk.
Nedenunder er der en video med et skænderi, hvor et ægtepar dramtiserer Beethovens musik. Brug denne idé på denne måde. Del børnene op i grupper. Få dem til at lave deres egen fortolkning af musikken. Er det en drabelig gyser, en svær morgen med far og mor, en skør opfinder som bliver skræmt, da han finder ud af at han har opfundet noget forkert eller noget helt andet. Det er sjovt at se, hvor forskellige idéer børnene kan finde på udfra den samme musik. I kan optage deres fortolkninger med et videokamera eller med deres mobiltelefoner. Med en sort/hvid-effekt bliver det til deres egen stumfilm med mesterens musik, som den vigtigste kulisse. 



3. Lær koreografier til musik.
Walter Murphy fik den fantastiske idé at lave Skæbnesymfonien i en discoudgave til filmen Saturday Night Fever. Den er virkelig en funky og sætter gang i festen. På videoen kan du se en fantastisk disco-gruppedans, hvor hele gulvet emmer af fest og glade dage. Og der er endda også et ægte filmkys med storchamøren John Travolta og en ukendt kvinde. Trinene på filmen er til at lære også selvom tempoet er skruet ekstra op. Også egner dansen sig til at hele din klasse kan lære de samme trin på samme tid. Fællesskab, fest og disco. Værsgo.


Walther Murphy- A fifth of Beethoven 

Jeg håber, at de tre gode tilgange åbner for den gamle mester og musikken finder vej til dit og børnenes hjerter.

Bjarne

onsdag den 16. maj 2012

Få en god begyndelse på dine musiktimer!!

At timerne begynder godt er vigtigt. Det giver fokus. Og du kan nå at skabe kontakt til børnene inden bølgerne går højt og de kommer af med al den skønne energi, de har sparet op siden sidste musiktime.
Jeg har haft held med at lave et ritual med mine musikklasser fra indskolingen. Alle musiktimer begynder med to-tre minutters musiklytning. Når børnene kommer ind i lokalet, finder de en plads på gulvet, hvor de kan koncentrere sig og ved, at de ikke vil tale med sidemanden. De lægger sig på gulvet og venter på, at jeg skal sætte aktiviteten i gang. Jeg tæller ned fra 4 og når jeg når til 0 skal alle børnene have lukket øjnene og musikken begynder.

Jeg bruger typisk meget rolig musik, fordi formålet med aktiviteten netop er at børnene skal slappe af med en behagelig musikalsk oplevelse.

Her får du 2 bud på værker som er effektive og samtidig er stor kunst:


Lyt til Mozarts klarinetkoncet. Den får virkelig børnene til at falde til ro.




Arvo Pärts Spiegel im spiegel er så fuld af smukke toner og indre ro.    




Jeg håber, at I får glæde af aktiviteten. Prøv det. Man bliver helt afhængig af at lige få en puster fra gårdvagter, højrøstede matematiktimer og alt det man skal nå, når man har fri. Og så nyder børnene det!!


God fornøjelse

Bjarne

søndag den 6. maj 2012

Kan du bide skeer med de store!!

Der er kommet godt gang i den klassiske musik på skolerne med Sigurd og Symfoniorkesteret. Rigtig mange børn kender Sigurd og Hr. Hansen. Og endnu bedre, flere af de værker, som de har hørt orkesteret spille.

Men her er en aktivitet, som giver børnene mulighed for at stifte bekendtskab med 3 store dirigenter og deres måde at gå til det samme værk på. Værket er  
Beethovens fabelagtige Skæbnesymfoni. Der er så meget nerve i kompositionen, at den går lige i blodet på hvert et barn.

Lyt til de første små 2 minutter af de 2 udgaver nedenunder:

Leonard Bernstein



  Daniel Barenboim 


Herbert von Karajan

Prøv at lægge mærke til hvor forskellige udgaverne er.  
Du bemærker sikkert hurtigt tempoforskellene og de 2 dirigenters forskellige tilgang til opgaven. De har hver deres helt egne bevægelser og udtryk.

Bed børnene om at svare på disse spørgsmål:
Hvilken udgave lyder mest dramatisk ?
Hvilken udgave lydet bedst ? 
Hvilken dirigents bevægelser passer bedst til musikken ?
Hvilken dirigent fortæller mest med armene/kroppen/ansigtet?
Hvis du spillede i et orkester, hvem af de 3 skulle så dirigere og hvorfor?

Vælg en af udgave som børnene selv kan få lov til at dirigere. Hvis I vælger at fokusere på det første halvandet minut kan børnene øve mange gange. De kan vise deres direktion for klassen eller for hinanden i smågrupper. Det vil være fantastisk, hvis de kan få mulighed for at få feedback fra dig og klassekammeraterne. Det giver så meget lyst til at lære mere.

Det er så dejligt med Youtube, for så kan børnene også øve hjemme, så de selv kan ende på podiet en dag.

Jeg lover dig, at de aldrig glemmer Beethoven igen.

søndag den 22. april 2012

Lav jeres egen breakdance serie !!



Jeg haft fået børnene til at lave deres egen danseserie på denne måde. 

Først vises denne klassiske breakdancebattle fra hiphopfilmen Beat Street:

Rock Steady Crew vs. N.Y.City Breakers

Bagefter arbejder I videre efter denne opskrift:

1.Del børnene i grupper.

2 Bed dem lave deres egen danseserie. Bed dem om at lave en historie, som styrer deres koreografi. Det giver dem en ramme, der gør at de lettere kan huske trinene. Og så bliver det federe at se på.

3. Få dem til at øve deres serie, indtil den er god nok til at vise for resten af klassen.

Du kan bruge musikken fra filmen. Ellers virker det godt at bruge min sang Så'n er det!!. Den kan du finde på dette link: www.myspace.com/gomorgengiraffer. Den er god, fordi børnene samtidig hurtigt kan lære sangen. Den er let og svedig på samme tid. Og så er det nemt at lave en optræden, hvor I kombinerer dans, rap og sang. Lige til at gå til.

Hvis I gerne vil i dybden med breakdance skal I søge på youtube efter nemme breakdancemoves, som børnene kan lære. Prøv at finde instruktionsvideoer til trin som Top rock, Six stepBaby freeze, Back spin, Kneeglide og Uprock

God fornøjelse :-)   

onsdag den 11. april 2012

Det er sjovt at lære noder!!!

Her et lille tip til når du skal lære dine elever nodenavnene.

1.  Børnene tegner nodelinierne på et stykke papir.
2.  De skriver noder på linierne fra c til c.
       Husk!!! De skal skrive de rigtige tonenavne under noderne!!
3.  Børnene laver en huskeremse.


Jeg blev overrasket over, hvor hurtigt børnene i 3. klasse kunne genkende tonerne efter en enkelt lektion. "Hvordan kan det være at I er så gode"?? "Er der nogen som har lært jer det før"?? spurgte jeg. "Næh, vi bruger bare vores egen huskeremse!!", sagde et par af børnene.

De synes opgaven er sjov, hvis deres remse må være det rene vrøvl. Her er et par stykker fra 3. b:

C, dér er familien Guld alle hoster citroner.

Citronen, der er fra Gistrup angreb Hans Christian.

C, det er fedt gamle Anne, helt cool!!!


God fornøjelse

Bjarne

tirsdag den 3. april 2012

Skriv digte til fantastisk musik!!

Her er en anderledes og skøn opgave til dine elever, når I skal arbejde med værkforståelse. Den skærper børnenes evne til at sætte ord på de billeder som musikken skaber i deres hoveder. Morgenstemning af Grieg er guld værd i den sammenhæng. Ordene kommer let til børnene.




Brug f.eks denne herlige indspilning selvfølgelig uden billede :-)


Nu skal I igang med at digte. Opgaveformen kan bruges fra 3. klasse.

Arbejd udfra denne forskrift: 

1. Spil musikken for børnene 2 gange. De skriver alle de umiddelbare billeder ned de får på nethinden når de hører musikken.
Fokuser på navneord ( Heste, slot, svane, vind etc)

2. Nu skal de gøre deres ord aktive eller sætte dem ind i en sammenhæng .
f.eks. Et slot i Tyskland, jeg ser heste løber , og så kommer en sort svane og flyver i vinden.

3. Nu skal de fjerne alle de ord som ikke fortæller noget, så der er et skarpt digt tilbage.

Et slot i Tyskland
Heste løber
en sort svane flyver i vinden

------------------------------------------------------------------------------
Jeg har valgt nogle digte ud skrevet af 3 børn i 3.klasse til Morgenstemning en efterårsdag i september.



I skoven er der en regnbue
Byen er et dejligt sted
Fuglesang
På toppen er solen
I skoven er der blomster
På ferie i nærheden af byen
Ibrahim 3.a.
  
Skov med lys i
Masser af blomster
Fugle taler:  pip pip
Små drenge leger i skoven
Et slot på en bakke
Fri for evigt !!

Halfdan 3.a




Nogle af pigerne skriver mere rapporterende , men det giver også flotte stemninger og betragninger fremkaldt af den skønne musik.

Fuglene flyver højt på himlen og varmer de små runde æg
For mig er året vinter der skifter til sommer
som den onde der går og den gode der kommer
Sommer er en dejlig gave som vi er glade for
28, 29, 30 er temperaturen i Danmark
Hver gang den kommer

Lea 3.b.


Slut det hele af med trykke værkerne i en digtsamling som børnene sælger til deres forældre. Det kan give en god dag med dejlige penge til klassekassen :-) 

God fornøjelse!!!