tirsdag den 18. august 2015

Alvorlig musik er også sjovt  

Det absolutte klassiske hovedværk i min musikundervisning er: 1. sats i Beethovens skæbnefymfoni. Ikke kun er den virkelig godt komponeret, men den har også en helt direkte appel til børnene. Efter at jeg en dag havde fortalt børnene i indskolingen om værket til en morgensamling, kom moren til Sebastian fra 0. klasse og sagde at hun havde haft en særlig oplevelse dagen før. På et tidspunkt om aftenen var Sebastian gået til klaveret. Hun blev glad, for han havde aldrig før været interesseret i at spille. Pludselig begyndte han at hamre voldsomt og intenst i tangenterne. Hun spurgte ham, om hvad han egentlig lavede. Jeg spiller Beethoven, sagde han. Den gamle mester kan noget med børn. 

I andre indlæg her på bloggen kan du læse om, hvordan jeg har brugt satsen i forbindelse med musiklytning, dirigenttræning med Bernstein og Karajan og til discodans 


Den aktivitet jeg vil foreslå handler om at fortolke musikken. Børnene er vilde med musik som sætter tankerne og ikke mindst fantasien igang. Tænk bare på Griegs I Dovregrubbens hal. Lynhurtigt bliver musikken gjort til deres egen og det er dem, som er formidlerne at historien. De kan høre den i musikken. Det sjove er at denne samme musik kan indeholde mange forskellige historier, der alle sammen virker som den ægte og den virkelige for børnene. Selv meget alvorlig musik som Skæbnesymfonien kan få smilet, grinet og iderigdommen frem hos dem. Fordi den giver dem mulighed for at komme ud med historien. Jeg har flere gange set de roligste børn blive ekspressive og modige. Musikken giver dem en chance overskride sig selv.   

Når I skal lave aktiviteten virker det ofte godt, hvis I har spillet musikken for dem gangen før. Så er den plantet og arbejder hos dem. Husk for øvrigt altid at gøre det muligt for børnene finde musikken når de kommer hjem. YouTube er en gave, for pludselig kan de også høre den skønne musik fra undervisningen derhjemme. Aktiviteten kan med fordel forløbe sådan evt over en dobbelttime eller to enkelttimer.

1. Spil værket for dem. Koncentrer jer kun om begyndelsen af satsen til 2:05.
 


2. Børnene skal nu lave en dramatisering af musikken. Del børnene i grupper med højest 4 børn i hver. 

3. Fortæl børnene at de skal lave en dramatisering af de 2 minutter i beethovens musik. Lad dem høre musikken en del gange og mens musikken spiller noterer de hvilket drama de kan høre i musikken. Er der en klart billede de kan se for sig ? Et handlingsforløb ? Hvad er der på spil ? Er det en konflikt ? Er der en hovedperson og en modstander ? Personificeringen gør det nemt at være kreativ for mange børn. Men der er flere tolkningsmuligheder hvis opgaven  er lidt mere åben. Indskrænk evt mulighederne hvis de ikke kan vælge.
Jeg har set børn lave:
- En tyv der er på rov i et hus med en far og en mor og en politimand
- 3 børn der byggede et tårn med træbrikker i takt til musikken
- En vampyr der vågnede op af kisten og skulle ud at finde blod
- 4 drenge der dansede en ekspressiv ballet til en pianist

4. I nogle klasser er det sværere at bryde isen og få dem til at finde modet frem til at skabe sig til den alvorlige musik. Denne film kan inspirere og hjælpe dem på vej. Filmen er altid et kik hver for alle voksne og børn. God humor fra 1950'erne :-)



5. Lad børnene øve sig så de kender forløbet og rollefordelingen i gruppen godt og udenad. De kan evt tegne en tidslinie for at huske forløbet. 

6. Lad børnene vise deres 2 minutter lange Beethoven fortolkning for hinanden. 

God fornøjelse 

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar