mandag den 17. august 2015

Musik er en leg !!

Jeg har flere gange oplevet, at der virkelig kommer gang i børnenes udtryk, når legen går foran undervisningen. Pointen er at der kan komme god undervisning ud af at få børnene til at glemme, hvad de er i gang med at lave. Inden jeg skriver mere om de aktiviteter jeg vil foreslå idag, skal I se en filmstump fra The Tonight Show starring Jimmy Fallon. Her har han Jamie Foxx på besøg og de skal lege med en tur i Den musikalske udtryksgenerator. 
  


Forslag til undervisning 
Ligesom i filmstumpen skal eleverne nu lege med udtryksgeneratoren. 
1. Vælg en række sange som børnene i klassen kender godt. Skriv sangene på sedler og læg dem i skål nummer 1.  
2. Vælg en række artister som børnene kender fx Medina, Rasmus Seebach, Bamse og Kylling, Kesi, Christopher. I kan evt vælge typer i stedet for hiphopper, balletpige, proffessor, gammel dame, lærer, sur billist, pædagog. Skriv dem på sedler og put dem i skål nummer 2.
3. Den/de første elev(er) der skal på trækker en seddel fra hver skål. Og opfører sangen improviseret. I kan evt skyde teksten op på smartboardet så de kan læne sig op af den.

Legen kan varieres på følgende måder. 
1. Hvem er det der synger ? 
I skriver alle klassens sangtitler ned. Dem der skal på skal nu fremføre dem som en artist som de selv vælger. Klassen skal gætte hvem det er har kun sange
2. Freestylekomposition udfra artist.
Eleverne trækker en kunstner, som de skal udtrykke. De skal lave deres egen fortolkning af dem. Det er vigtigt at de ikke bare synger en sang med dem de kender. De skal vise deres udgave af dem. De kan gestikulere som dem, evt synge små bidder fra forskellige sange de kender med dem, finde på egen tekst til eller opfinde helt nye sange som kunstneren ikke har lavet endnu. Hold det forholdsvis kort!!

Rollespil er en fantastisk ibsbryder som kan få børnene på banen. Det er nogen gange meget lettere at være kreativ, når man ikke bare skal være sig selv. At man må dække sig ind under en leg eller at man er en anden, gør at man har noget at improvisere udfra. I legens form er alt tilladt. Det kan vise masser af attitude, være blide og hårde. De kan frasere, eksperimentere med alle de udtryk de har i sig. Jeg oplever, at denne type leg er med til at styrke deres evne til at improvisere. En leg som er fuld af ny musik, gammel musik i nye klæder og børn som tager ansvar for, at det er dem der skaber musikken i rummet. 

God fornøjelse
Bjarne 



   


Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar