onsdag den 19. august 2015

Volapyk er street !!

Hiphop kan virkelig noget med børn. Der er masser energi og attitude i musikken. Både drengene og pigerne vil gerne være med på beatet og vise at de har tjek på stilen. For mange børn er der bare hul igennem, når der er hiphop i musiktimerne. For endelig er det deres musik vi skal synge, siger de. Men for nogle børn er det ikke lige til at få gang i attituden, selvom de er meget motiverede. Men bare rolig det er der råd for. Jeg har opdaget en metode som er suveræn både de skal skrive deres egen sang og når de skal lede efter attituden. Svaret er volapyk. 

Det virker. Min inspiration har været hiphop-trioen ikscheltaschel. Rapperne i bandet har selv opfundet sangsproget kaldet Iks. Det er et sofistikeret form for volapyk som ikke skal forstås men alligevel giver mening. Det er nemlig lige det det handler om: fortæl historien med attitude så skal modtageren nok forstå hvad skidtet handler om. Volapyk er utrolig sjovt. Bemærk også hostesoloen ved 2:03. Glæd dig. Her kan du høre deres sang Putuni 



I dagens aktivitet skal børnene skrive deres egen sang. Kan med får ændringer bruges på alle klassetrin, men er særlig tænkt fra 3. klasse og opefter. Se bare færdighedsmålet hentet fra Musikalsk Skaben i 3.-4.klasse: 

Eleven kan skabe musik med udgangspunkt i rytme, sprog og stemmebrug

Her kommer aktiviteten 

1. Spil sangen Putuni for børnene. Tal med dem om sproget i sangen. Ved de hvilket sprog de synger på ? Hvilket land er de fra ? Fortæl dem at det hele bare er volapyk. Hvad tror de sangen handler om ? Hvad betyder Putuni ?    
2. Del børnene i grupper. Højest 4 i hver.
3. Fortæl børnene at de skal skrive en sang om at være en hiphopper som har styr på det hele. Dejlig tilbagelænet. De skal skrive til dette beat fra min udgivele Helt Klart : Tryk her så kommer beatet


4. Spil beatet i ring. Få børnene til at finde deres eget flow, ved at eksperimentere med deres eget volapyksproget over beatet. Det virker godt hvis gruppen kan lave et omkvæd og de kan have små solovers. Evt to og to. 
Det virker også godt at bruge dubs, som er hiphopkor hvor resten af gruppen understeger rapperens tekst ved at råbe med.
5. Lad dem øve sig og evt skriv teksten ned. 
6. Lad børnene vise sangene for hinanden. Hvis I fx arbejder med denne opgave over 2 dobbelttimer kan også inddrage udklædning. Træningstøj, kasketter, hættetrøjer og meget mere. 
7. Lav evt små mobiloptagelser når de optræder. 


God fornøjelse - Kritsj Ferhelen!!

Bjarne 

  



Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar