onsdag den 31. august 2016

Hvordan skriver man et pophit ?

Idag er der ofte mange involverede i at skrive en popsang. Det er meget almindeligt at der er mange sangskrivere der har co-writet på de sange børene høre i radioen, på Spotify eller YouTube. Et godt eksempel på dette er Final Song med . Hun har skrevet sangen sammen med MNEK og Noonie Bao. MØ har lavet det man kalder toplining. Det betyder, at hun har modtaget et track fra nogle producere, som hun skriver sin melodi og tekst til. Resultatet af samarbejdet kan i høre her

MØ - Final Song 

Jeg har lavet en opgave til EMU'en for Undervisningsministeriet, hvor børnene kan arbejde som toplinere. Find aktiviteten her. Det er ret sjov og udfordrende aktivitet, for der er ikke et færdigt resultat, som de kan sammenligne sig med. Deres sang bliver en unikt popsang til tracket. Det er spændende for børnene, at se hvor forskellige numre der kan komme ud af tracket. 

I opgaven har jeg stillet nogle begrænsninger op. Det skal forsøge at skrive en hel sang.

1. Sangen skal både indeholde vers og omkvæd
2. I verset må man synge, rappe eller lave spoken words. Men omkvædet skal synges

Nå I sætter børnene i gang er et emne ligesom i de tidligere indlæg en god en ramme. Vælg et emne hvor børnene er varme og inspirerede. Det kan være noget de arbejder med eller som passer til årstiden. Fx. Venskab, mobning, kærlighed, min klasse, på vej til teenager, sommer osv. Lav brainstorm på ord og retninger og lav evt keywords til dem som har svært ved at komme i gang. 

Ligesom i de andre sangskrivningsindlæg er det en god ide at arbejde sig ind i tracket. Volapyk er fedt til rap. Når man skal synge kan bruge nynnesang eller pludren og først komme ordene på efterhånden. Det skaber ofte en mere spændende melodi som børnene kan udvikle når ordene falder langsomt på plads. At skrive en melodi er lidt som i et uendeligt hav. Man kan skifte retning, hastighed og dybde hele tiden. Man kan tage nye beslutninger. Og pludselig er alt bare som det skal være. 

Hvis I vil arbejde med spoken words kan det virke godt at lade dem lave freestylesnak herover beatet. Det er helt ok at skyde med spredehagl med alt de kommer på i forhold til emnet. 

Jeg har rigtig gode erfaringer med at lade børnene vælge frit mellem sang, rap og spoken words til samme oplæg. De vælger ofte det som føler sig mest hjemme i og hvor de har mest på hjerte. Det gør deres sange mere ærlige og nærværende. 


Jeg vil meget gerne høre hvad I laver med børnene. Så send endelig børnenes sange til musikerbjarne@gmail.com eller på Facebook


Håber at I kan bruge aktiviteten 
Bjarne 


Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar