onsdag den 24. oktober 2012

Den der ler sidst ler bedst !!

I sidste uge lovede flere indlæg med eksempler på musik hvor der er "stjålet" fra et andet. I dag bygger videre på et tidligere indlæg om Skæbnesymfonien. Husk at læse indlægget færdigt. Der er et rigtig fedt nummer i slutningen :-)



Det er umuligt ikke at lade sig inspirere af god musik. Jeg vil i denne uge følge på sidste uges indlæg om de tyvagtige hiphoppere. Men det er jo ikke kun dem der kan finde på at låne. I et gammelt indlæg linkede jeg til Beethovens 5. Symfoni.

Her kan du høre Walter Murphys friske discoudgave A Fifth of Beethoven. Hvis du ikke lagde mærke til det sidst så bemærk dansen i slutningen af vidoen . Den er ikke særlig svær. Prøv den med dine klasser. Den er velegnet fordi det er en gruppedans, hvor hele klassen kan være med. Den kunne være god at bruge til en optræden.


Robin Thicke-When I get you alone 

Men her stopper tyveriet ikke. Det sjove er at Walter Murphy brygger videre på Beetovens musik til filmen Saturday Night Fever (1977). 25 år senere sampler Robin Thicke Walter Murpys udgave og bruger den som grundstof i sit hit When I get you alone (2002).

Her kan I se sangen i en live udgave. Den er temmelig svær at sidde stille til 




Det er sjovt, hvordan musik hænger sammen og kan bruges kreativt til at lave ny musik. Om nogle uger kommer der et indlæg, som afslører at et af alle tiders største guitarhits har en meget direkte forbindelse til Beethoven. Så rockmusikere kan også stjæle.

torsdag den 18. oktober 2012

Hvor heldig og glad kan man være ??? 


Den dynamiske musiklærerduo i Zoologisk have. (Anders Jacobsen th.)  


Det er rigtig dejligt at være musiklærer, når der er nogen, som lægger mærke til ens arbejde. Min gode kollega Anders Jacobsen og jeg har lige fået en pris af Københavns Lærerforening. Læs her hvad formand Jan Trojaborg skrev i pressemeddelelsen:

Hver morgen gjalder morgensangen på Utterslev Skole. Børnene elsker det, og forældrene nyder at være med opleve, hvilke undere musik kan skabe. Bagmændene Anders Jacobsen og Bjarne List Nissen, der i dag modtager KLF's Gyldne Pegepind for deres fantastiske indsats for musikken. Der er tale om to topprofessionelle skolelærere, der brænder for deres fag og dermed skaber begejstring og kunnen hos deres elever. Derudover er de komponister, og begge har udgivet en række sangbøger. 

Anders Jacobsen, der både i 2007 og 2008 blev kåret til årets børnesangskomponist, har bl.a udgivet ' Univers på tværs' og ' Noget at synge hjem om'. Bjarne List Nissen, der også har sin egen blog, hvor han går til kamp for musikken, har udgivet 'Go'morgen giraffer' og 'Skiftende tider og toner' og har en moppedreng af en hiphopsangbog på trapperne. Begge har en veludviklet sans for at skrive sangtekster, der rør børn og unge med dejlig humor med swingende og livsbekræftende melodier og har i øvrigt juleudgivelser på bedding,

Anders' og Bjarnes talenter kommer også mange andre til gode. Anders er aktiv i Naturvidenskabsfestivalen, optræder på Copenhagen Jazzfestival og lader trombonen blæse i bl.a Ib Glindemanns orkester og har i 8 år kørt den velrenomerede Utterslev Jazzcafé. Bjarne arbejder ved siden af organisatorisk i Musiklærerforeningen for at skabe bedre vilkår for det underprioriterede fag og underviser desuden på talrige kurser.

KLF's Gyldne Pegepind uddeles hvert år på Københavns Lærerforenings generalforsamling - i år for 19. gang. Formålet med prisen på 25.000 kroner er at sætte fokus på at hovedstadens folkeskole, at styrke initiativer og belønne ildsjæle.

Københavns Lærerforening organiserer 5.000 lærere og børnehaveklasseledere i Københavns Kommune.



søndag den 14. oktober 2012

Kan du låne mig noget lækkert ?

"Hiphoppere er en nogle gemene tyveknægte som stjæler med arme og ben". Sådan hørte man mange sige, før det blev populært med mashup. Idag kan man høre det ene nummer efter det andet i radioen. Hvor gamle numre bliver brugt som grundstof i nye sange. Det bliver gjort med så stort overlæg at alle kan høre at komponisterne har lånt en bid fra et andet nummer. Det kræver dog selvfølgelig, at man kender de gamle numre :0)

Børnene synes, at det er spændende at høre, hvordan musikere kan finde på at genbruge hinandens stumper. Og så får de lov til at være musikpoliti. For de er jo nødt til at slå ørerne ud og være opmærksomme, for at kunne koble numrene sammen. 

I de næste uger vil jeg løbende komme med eksempler på numre, hvor du kan høre at der er blevet lånt.

Prøv at begynde med at spille de to eksempler jeg kommer med her. De er tydelige.

Det første kommercielle hiphopnummer Rappers Delight med gruppen Sugarhill Gang er lige efter lånebogen. Lyt godt efter:


Rappers Delight af Sugarhill Gang (1979)


Prøv nu at lytte til dette nummer. Kan du genkende basgangen?


Good times af discobandet Chic (1979)


Det er langt fra den eneste gang der er blevet samplet i historien. Et andet godt eksempel knytter sig til nummeret Under pressure med de gamle glamrockere Queen. Lyt engang:

Under pressure af Queen (1981)

Og prøv så en gang at lytte til Vanilla Ice og hans kæmpehit Ice Ice Baby


Ice Ice Baby af Vanilla Ice (1990)

De to eksempler ovenfor er også gode, fordi du har mulighed for at introducere flere sange. Det giver børnene en god forståelse for at musikerne og genrene låner fra hinanden. I kan få en god snak om rettigheder og om hvor meget det er lovligt at låne uden at få lov først. Flere gode eksempler følger de næste uger.   

tirsdag den 5. juni 2012

Beethoven går til filmen.

Jeg har tidligere præsenteret jer for opgaver, som kredser om Beethoven. Han er en fantastisk komponist. Hans storladenhed er lige noget, der taler til børn. Alle kan huske ham fra klaverbusterne. "Det er ham fra de hvide figurer med det vilde hår", som de plejer at sige.

Her har du 3 gode idéer med meget forskellige tilgange til musikken. 

1. Udvid børnenes fantasi.
Spil musikken fra Beethovens 5 symfoni for dem. Få dem til at beskive hvor musikken foregår? Hvem er til stede ? Hvordan ser stedet ud ?? Hvad er der lige sket ?? Opgaven øger deres evne til at høre og se billeder i musikken. Det udvikler i høj grad deres lyd-og klangforståelse, som de skal bruge, når de selv skal arbejder med deres egne kompositioner.



2. Arbejd med drama som musikalsk udtryk.
Nedenunder er der en video med et skænderi, hvor et ægtepar dramtiserer Beethovens musik. Brug denne idé på denne måde. Del børnene op i grupper. Få dem til at lave deres egen fortolkning af musikken. Er det en drabelig gyser, en svær morgen med far og mor, en skør opfinder som bliver skræmt, da han finder ud af at han har opfundet noget forkert eller noget helt andet. Det er sjovt at se, hvor forskellige idéer børnene kan finde på udfra den samme musik. I kan optage deres fortolkninger med et videokamera eller med deres mobiltelefoner. Med en sort/hvid-effekt bliver det til deres egen stumfilm med mesterens musik, som den vigtigste kulisse. 



3. Lær koreografier til musik.
Walter Murphy fik den fantastiske idé at lave Skæbnesymfonien i en discoudgave til filmen Saturday Night Fever. Den er virkelig en funky og sætter gang i festen. På videoen kan du se en fantastisk disco-gruppedans, hvor hele gulvet emmer af fest og glade dage. Og der er endda også et ægte filmkys med storchamøren John Travolta og en ukendt kvinde. Trinene på filmen er til at lære også selvom tempoet er skruet ekstra op. Også egner dansen sig til at hele din klasse kan lære de samme trin på samme tid. Fællesskab, fest og disco. Værsgo.


Walther Murphy- A fifth of Beethoven 

Jeg håber, at de tre gode tilgange åbner for den gamle mester og musikken finder vej til dit og børnenes hjerter.

Bjarne

onsdag den 16. maj 2012

Få en god begyndelse på dine musiktimer!!

At timerne begynder godt er vigtigt. Det giver fokus. Og du kan nå at skabe kontakt til børnene inden bølgerne går højt og de kommer af med al den skønne energi, de har sparet op siden sidste musiktime.
Jeg har haft held med at lave et ritual med mine musikklasser fra indskolingen. Alle musiktimer begynder med to-tre minutters musiklytning. Når børnene kommer ind i lokalet, finder de en plads på gulvet, hvor de kan koncentrere sig og ved, at de ikke vil tale med sidemanden. De lægger sig på gulvet og venter på, at jeg skal sætte aktiviteten i gang. Jeg tæller ned fra 4 og når jeg når til 0 skal alle børnene have lukket øjnene og musikken begynder.

Jeg bruger typisk meget rolig musik, fordi formålet med aktiviteten netop er at børnene skal slappe af med en behagelig musikalsk oplevelse.

Her får du 2 bud på værker som er effektive og samtidig er stor kunst:


Lyt til Mozarts klarinetkoncet. Den får virkelig børnene til at falde til ro.




Arvo Pärts Spiegel im spiegel er så fuld af smukke toner og indre ro.    




Jeg håber, at I får glæde af aktiviteten. Prøv det. Man bliver helt afhængig af at lige få en puster fra gårdvagter, højrøstede matematiktimer og alt det man skal nå, når man har fri. Og så nyder børnene det!!


God fornøjelse

Bjarne

søndag den 6. maj 2012

Kan du bide skeer med de store!!

Der er kommet godt gang i den klassiske musik på skolerne med Sigurd og Symfoniorkesteret. Rigtig mange børn kender Sigurd og Hr. Hansen. Og endnu bedre, flere af de værker, som de har hørt orkesteret spille.

Men her er en aktivitet, som giver børnene mulighed for at stifte bekendtskab med 3 store dirigenter og deres måde at gå til det samme værk på. Værket er  
Beethovens fabelagtige Skæbnesymfoni. Der er så meget nerve i kompositionen, at den går lige i blodet på hvert et barn.

Lyt til de første små 2 minutter af de 2 udgaver nedenunder:

Leonard Bernstein



  Daniel Barenboim 


Herbert von Karajan

Prøv at lægge mærke til hvor forskellige udgaverne er.  
Du bemærker sikkert hurtigt tempoforskellene og de 2 dirigenters forskellige tilgang til opgaven. De har hver deres helt egne bevægelser og udtryk.

Bed børnene om at svare på disse spørgsmål:
Hvilken udgave lyder mest dramatisk ?
Hvilken udgave lydet bedst ? 
Hvilken dirigents bevægelser passer bedst til musikken ?
Hvilken dirigent fortæller mest med armene/kroppen/ansigtet?
Hvis du spillede i et orkester, hvem af de 3 skulle så dirigere og hvorfor?

Vælg en af udgave som børnene selv kan få lov til at dirigere. Hvis I vælger at fokusere på det første halvandet minut kan børnene øve mange gange. De kan vise deres direktion for klassen eller for hinanden i smågrupper. Det vil være fantastisk, hvis de kan få mulighed for at få feedback fra dig og klassekammeraterne. Det giver så meget lyst til at lære mere.

Det er så dejligt med Youtube, for så kan børnene også øve hjemme, så de selv kan ende på podiet en dag.

Jeg lover dig, at de aldrig glemmer Beethoven igen.

søndag den 22. april 2012

Lav jeres egen breakdance serie !!



Jeg haft fået børnene til at lave deres egen danseserie på denne måde. 

Først vises denne klassiske breakdancebattle fra hiphopfilmen Beat Street:

Rock Steady Crew vs. N.Y.City Breakers

Bagefter arbejder I videre efter denne opskrift:

1.Del børnene i grupper.

2 Bed dem lave deres egen danseserie. Bed dem om at lave en historie, som styrer deres koreografi. Det giver dem en ramme, der gør at de lettere kan huske trinene. Og så bliver det federe at se på.

3. Få dem til at øve deres serie, indtil den er god nok til at vise for resten af klassen.

Du kan bruge musikken fra filmen. Ellers virker det godt at bruge min sang Så'n er det!!. Den kan du finde på dette link: www.myspace.com/gomorgengiraffer. Den er god, fordi børnene samtidig hurtigt kan lære sangen. Den er let og svedig på samme tid. Og så er det nemt at lave en optræden, hvor I kombinerer dans, rap og sang. Lige til at gå til.

Hvis I gerne vil i dybden med breakdance skal I søge på youtube efter nemme breakdancemoves, som børnene kan lære. Prøv at finde instruktionsvideoer til trin som Top rock, Six stepBaby freeze, Back spin, Kneeglide og Uprock

God fornøjelse :-)